LP Courses /

Kirjan markkinoinnin tärkeys

Kirjan markkinoinnin tärkeys

Olet vihdoin saanut kirjasi valmiiksi, ehkä siihen meni kuukausia tai jopa vuosia. Joka tapauksessa tiedät että se on ollut ison työsi tulos ja olet uhrannut paljon aikaa ja energiaa sen kirjoittamiseen. Työ ei kuitenkaan lopu tähän, nyt on aika tehdä kirjasi tunnetuksi niin että se myydään loppuun kauppojen hyllyiltä. Tarkastellaanpa siis miksi markkinoinnilla on niin iso osuus kirjasi myynnissä.Koska suurin työ eli itse kirjan kirjoittaminen on jo tehty, houkutus nopealle julkaisemiselle on suuri. Mutta julkaisemisen kiirehtiminen ei välttämättä autakaan myyntiä vaan voi jopa haitata sitä. On hyvä jarruttaa hieman ja miettiä perusteellisesti miten markkinointi kannattaa hoitaa. Mieti kuinka pitkälle haluat itse hoitaa markkinoinnin. Ehkä sinulla on tiettyä kokemusta mitä voit hyödyntää kirjasi markkinoinnissa. Tai ehkä haluat ulkoistaa koko markkinoinnin alan ammattilaiselle. Voit myös itse tehdä ne markkinointiin liittyvät asiat mihin uskot aikasi ja tietosi riittävän, sekä jättää loput ulkopuolisen avun hoidettavaksi. Kysy itseltäsi: Mikä on kohdeyleisöni? Ketkä ovat kiinnostuneita ja haluavat ostaa kirjani? Kuinka tulen jatkamaan kirjani mainostamista myös sen julkaisemisen jälkeen? Tunne lukijasi, näin osaat markkinoida kirjaasi niissä kanavissa sekä paikoissa, missä tavoitat juuri sinun kirjallesi sopivan lukijakunnan. Tavoitteesi tulisi olla kertoa kirjastasi niin että lukijat kiinnostuvat siitä jo ennen sen julkaisua ja kertovat siitä myös ystävilleen. Kiinnitä huomiota kirjasi ulkoasuun. Markkinoilla on miljoonia kirjoja joten mieti miten sinun kirjasi voi erottua joukosta. Kiinnostava ulkoasu on tärkeä osa markkinointia, tällöin voit saavuttaa lukijoita ketkä tarttuvat kirjaasi pelkästään sen houkuttelevan ulkoasun vuoksi. Tutustu erilaisten markkinoilla olevien kirjojen kansiin, mitkä kirjat myyvät ja miten niiden ulkoasu on toteutettu. On myös hyvä käyttää ulkopuolista apua kannen suunnitteluun.

Markkinoi myös itseäsi kirjailijana

Luo myös profiili itsellesi. Nykyään kirjailijan ei enää haluta piiloutuvan nimimerkin taakse vaan lukijat haluavat tuntea kirjailijansa. Koska markkinat pursuavat erilaisista kirjoista on vaikea luoda profiilia pelkän kirjan ympärille. On hyvä markkinoida itseään kirjailijana ja luoda näin nimeä itselleen. Tämä yhdistää myös lukijat sinuun kirjailijana ja edesauttaa kirjasi myyntiä.

Markkinoi myös itseäsi kirjailijana

Ota avuksi sosiaalinen media. Luo itsellesi julkinen profiili kirjailijana, käytä tätä kanavaa kirjasi mainostamiseen ja muiden tarinoiden jakamiseen. Luo yhteys lukijoihisi sosiaalisen median kautta. Lukijat haluavat tietää enemmän myös sinusta kirjailijana sekä tätä kautta voit tavoittaa paljon uusia lukijoita jotka haluavat ostaa kirjasi. Pidä profiilisi ammattimaisena, lisää hyvälaatuisia kuvia ja vakuuta yleisö ostamaan kirjasi. Yritä päästä lehtiin, televisioon ja radio-ohjelmiin. Tämä voi olla vaikeaa joten voit tarvita apua markkinointialan ammattilaisilta. Mieti onko elämässäsi jokin mielenkiintoinen tarina minkä voisit tuoda julkisuuteen ja jakaa suuremmalle yleisölle. Sen ei välttämättä tarvitse liittyä mitenkään kirjaasi, mutta samalla saisit mahdollisuuden mainostaa sitä. Minkä tahansa määrän kirjoja aiotkaan painaa, niiden myynti riippuu paljon kasvattamastasi maineesta. Markkinointi auttaa sinua tulemaan tunnistetuksi sekä antaa nimesi kirjallesi. Kun pystyt vakuuttamaan lukijat ja ylittämään heidän odotuksensa kirjastasi, saat sillä hyvän pohjan maineellesi. Kun saavutat hyvän maineen, se edesauttaa merkittävästi kirjasi myyntiä. Älä aliarvioi markkinoinnin voimaa! Vaikka oletkin jo tehnyt suuren työn kirjoittaessasi kirjan, jos haluat sen todella menestyvän, käytä vielä lisää aikaa menestyksekkääseen markkinointiin. Täten varmistat sen että kirjasi ei jää pölyttymään varastojen nurkkiin vaan myydään loppuun hyvässä ajassa sekä teet nimesi tunnetuksi joka auttaa myymään taas seuraavia kirjojasi.

Comments are closed.