LP Courses /

Kirjoittaminen on juuri sinun juttusi

Kirjoittaminen ei ole helppoa ja se ei todellakaan ole aina mukavaa. Kirjoittamisen ja monien muidenkin luovien ammattien kohdalla kuulee usein sanottavan, että jos voi kuvitella ammatikseen mitä tahansa muuta, ei kannata valita kirjoittamista (tai näyttelemistä tai mistä ikinä onkaan sillä hetkellä kysymys). Tästä olen kuitenkin eri mieltä. Jos jokin vetää sinua kirjoittamaan, jos palaat siihen kerta toisensa ja nautit edes jossain määrin niistä vaikeammistakin hetkistä niin kirjoita. Silloin se on juuri sinulle ominainen ilmaisumuoto ja jokin sisältäsi haluaa tulla sanotuksi. Elämä on liian lyhyt siihen, että jättäisit tavoittelematta haaveitasi. Jos myöhemmin päädytkin tekemään jotain muuta, myös se on hyvä ja voi olla oikea valinta juuri siinä toisessa elämänvaiheessa. Mutta älä luovuta kirjoittamisesta sen takia, että voisit kuvitella tekeväsi jotain muutakin tai pelkäät, ettei juuri sinua ole luotu kirjailijaksi. Suoraan sanottuna se, ettei voisi edes kuvitella tekevänsä mitään muuta kertoo lähinnä mielikuvituksen köyhyydestä, eikä siitä, että on jotenkin paremmin varustettu kirjoittajan ammattiin kuin joku toinen.

Harjoittelemalla mestariksi

Tästä päästään kuitenkin siihen, että helppoa kirjoittaminen ei missään nimessä ole. Se on yksinäistä puurtamista, saman tekstin muokkaamista uudelleen ja uudelleen sekä jatkuvaa pelkoa siitä, onko tekeillä oleva kirja tai teksti hyvä vain omasta mielestä vai näkevätkö muutkin siinä jotain. Tyhjän paperin kauhu on tuttua lähes jokaisella ja paniikki blokkaa helposti ideat – joka puolestaan lisää pelkoa siitä, ettei ideoita koskaan enää tulekaan. Tällaisina hetkinä suosin itse erilaisia kirjoitusharjoituksia, sillä niiden avulla on helpompi päästä uudelleen vauhtiin. Koska kirjoittajalla ei ole ketään, joka kertoisi mitä seuraavaksi pitää tehdä tai priorisoisi kirjoittajan puolesta, auttavat valmiiksi määritellyt harjoitukset pääsemään yli vetelehtimisen ihanuudesta.

Treenikirjoittaminen auttaa alkuun

Kirjoitusharjoituksista on lukemattomia eri versioita ja hieman eri sääntöjä, mutta useimmat niistä pyrkivät vapauttamaan meitä kirjoittajina ja pääsemään yli erilaisista jumituskohdista. Yksi suosikeistani on paljon käytetty Natalie Goldbergin treenikirjoittaminen. Treenikirjoittamisen säännöt ovat yksinkertaiset ja harjoitus äärimmäisen tehokas:

  1. Pidä kynäsi jatkuvasti liikkeessä tai sormet vauhdissa näppäimistöllä. Päätä etukäteen, kuinka kauan aiot kirjoittaa. Oli valitsemasi aika sitten tunti tai 10 minuuttia, kirjoita tämä koko aika ilman keskeytyksiä.
  2. Älä kontrolloi itseäsi. Kirjoita juuri sitä mitä tahdot.
  3. Ole tarkka sanoista ja käsitteistä, älä tyydy liian laveaan kuvailuun vaan täsmennä ja tarkenna. Ei auto vaan Volvo, ei hedelmä vaan appelsiini.
  4. Älä ajattele.
  5. Älä mieti treenikirjoittamisen aikana pilkkusääntöjä, oikeinkirjoitusta tai kielioppia. Näitä on helppo korjata ja tarkistaa myöhemmin, nyt on pääasia saada tekstiä paperille.
  6. Kirjoita luvan kanssa vaikka ihan roskaa. Laadulla ei ole juuri nyt väliä, kun tarkoitus on vain päästä eteenpäin kirjoituslukosta.
  7. Kirjoita rohkeasti juuri siitä aiheesta, joka pelottaa eniten. Nämä ovat käsittelemättä jätettyinä pahimpia mahdollisia lukkoja.

Keinoilla ei ole väliä, kunhan tekstiä syntyy

Treenikirjoittaminen auttaa minut alkuun erityisesti silloin, kun huomaan vain vältteleväni kirjoittamisen aloittamista ja roikkuvani eri nettisivuilla ja Facebookissa. Harjoituksen jälkeen olo usein hyvä ja avoin ja on paljon helpompi palata alkuperäisen tekstin pariin. Monesti treenikirjoituksen tuote ei sovellu käytettäväksi missään sellaisenaan, mutta on antanut ensimmäisen sysäyksen esimerkiksi vaikeamman aiheen käsittelyyn. Saman tyyppisiä harjoituksia on internet täynnä, eikä varmaankaan ole väliä minkä niistä valitsee, kunhan kirjoittaa. Kirjastosta löytyy myös mainioita kirjoitusoppaita, joihin on koottu samojen kansien väliin useampia hyödyllisiä harjoituksia. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivimman.

Comments are closed.